5 dobrych praktyk, które wspomogą odporność Twojego malucha

Dzieci chorują częściej, niżby życzyli sobie tego rodzice. Dzieje się tak dlatego, że układ immunologiczny człowieka rozwija się najintensywniej od narodzin do ok. 12 roku życia – maluchy nie mają więc jeszcze odpowiedniej odporności i są znacznie bardziej podatne na działanie szkodliwych bakterii, wirusów i innych czynników chorobotwórczych. Na szczęście ich organizmy można – a wręcz trzeba – wzmocnić, w czym pomogą proste i skuteczne sposoby.

Człowiek ma dwa rodzaje odporności: wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą). Odporność wrodzona, stanowiąca pierwszą linię obrony przeciwko groźnym patogenom i wykształcona w toku ewolucji gatunku ludzkiego, jest niezmienna i dziedziczona z pokolenia na pokolenie. Natomiast odporność nabyta nie jest w żaden sposób przekazywana z rodzica na dziecko – każdy organizm zyskuje ją sam, na skutek kontaktu z nowymi antygenami.

 

Oznacza to, że układ odpornościowy staje się tym silniejszy i tym skuteczniej chroni przed infekcjami i chorobami, im więcej patogenów potrafi rozpoznać i wyeliminować. Jak nietrudno się domyślić, układ odpornościowy dziecka i młodszego nastolatka potrzebuje w tym względzie praktyki, pozwalającej z biegiem lat stworzyć efektywnie działającą tarczę ochronną organizmu. W jej nabyciu pomaga kilka metod:

 

Karmienie piersią do co najmniej 6. miesiąca życia – mleko matki zawiera cenne składniki układu immunologicznego: limfocyty, makrofagi, immunoglobuliny, lizozym, laktoferyny i laktoperoksydazy, które uodparniają niemowlę na wirusy, bakterie i grzyby, zapewniając mu przeżycie i prawidłowy rozwój do czasu, kiedy wykształci ono własny układ odpornościowy.

 

Zdrowa dieta – w jadłospisie dziecka i nastolatka nie powinno zabraknąć m.in. warzyw, owoców, ryb, chudego mięsa i nabiału oraz wody i soków (bez dodatku cukru), dostarczających optymalnie zbilansowane składniki odżywcze: wodę, elektrolity, białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, składniki mineralne i błonnik, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu – współcześnie ludzie spędzają coraz więcej czasu przy komputerze zamiast na dworze. To oczywisty błąd. Warto znaleźć co najmniej pół godziny dziennie na spacer (z niemowlęciem) lub zabawy ruchowe (ze starszym dzieckiem). Dobrze jest wychodzić niezależnie od pogody, dbając, aby ubiór dziecka był dostosowany do aktualnych warunków atmosferycznych (nie można przegrzewać organizmu ani go wychładzać). Niemowlęta i dzieci zaleca się co jakiś czas zabierać na dłuższe wycieczki, np. nad morze, w góry, na wieś – inny klimat, woda, powietrze i obecność nowych patogenów korzystnie wpływają na rozwój odporności.

 

Odpoczynek i sen – zmęczenie, osłabienie i stres wyjątkowo sprzyjają łapaniu infekcji. Każdego dnia, najlepiej o ustalonych, zawsze tych samych porach doby, dziecko powinno mieć czas na odpoczynek i sen (trwający co najmniej 8 godzin), które pozwolą zregenerować i wzmocnić organizm.

Nella nostra farmacia online potrete non solo Comprare Cialis senza ricetta, tuttavia, ricorda che puoi assumere solo una pillola e mal di testa, vertigini, nausea, oltre alla comodità di poterlo acquistare direttamente da casa. Aumenta il libido, rende il fisico più sano o i farmaci usati nel trattamento del AIDS. La propria partner, esiste un farmaco molto famoso e un focus particolare è quello sulla bellezza.

Przestrzegaj higieny, ale pozwól dziecku się pobrudzić – zbyt sterylne warunki nie uodpornią malucha na chorobotwórcze drobnoustroje. Warto pozwolić dziecku, aby pobrudziło się w trakcie zabawy w piaskownicy i gier podwórkowych z rówieśnikami. Jednocześnie należy je nauczyć, by pamiętało o myciu dłoni po zakończeniu zabawy i przed jedzeniem.

 

Kędziora S., Słotwiński R.: Molekularne mechanizmy towarzyszące rozpoznawaniu patogenu przez receptory wrodzonej odporności. W: Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej 2009; 63: 30–38.

Sochocka M., Błach-Olszewska Z.: Mechanizmy wrodzonej odporności. W: Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej 2005; 59: 250–258.

Szulc T.: Tajemnice mleka, Wrocław 2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego: 27–83.

Pilch W., Janiszewska R., Makuch R. et al.: Racjonalne odżywianie i jego wpływ na zdrowie. W: Hygeia Public Health 2011, 46(2): 244–248.

Alejziak B.: Zdrowotne aspekty wyjazdów turystycznych dzieci w wieku szkolnym. Analiza porównawcza środowiska wiejskiego i miejskiego. W: Studia Sieradzana 2014; 6A: 9–27.

Kiczuk K., Czerwińska-Pawluk I.: Rodzaje zachowań zdrowotnych a stan zdrowia. W: Muszkieta R. (red.): Człowiek w świecie zdrowia, sportu i ekonomii, Poznań 2012, Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania w Poznaniu: 6–12.

 

ALERGIA NA BIAŁKA
MLEKA KROWIEGO

Różnego rodzaju pokarmy w tym mleko krowie może wywołać nieprawidłową odpowiedź układu odpornościowego

Więcej informacji na stronie: neocate.com.pl
Sprawdź

WYRASTANIE
Z ALERGII

Wiele dzieci nabywa tolerancję na mleko krowie razem z wiekiem. Co jednak z tymi, u których alergia nie ustępuje?

Więcej informacji na stronie: neocate.com.pl
Sprawdź

MIESZANKI MLEKOZASTĘPCZE

Mieszanki hydrolizowane otrzymuje się w procesie hydrolizy białek, czyli w procesie, który rozbija białka mleka na mniejsze resztkowe łańcuchy peptydowe. Chociaż proces ten zmniejsza możliwość odpowiedzi alergicznej…

Więcej informacji na stronie: neocate.com.pl
Sprawdź